Varför måste jag ha en affärsplan?

shutterstock_161209895
När du driver företag är affärsplanen A och O. Det är i det här dokumentet som du beskriver alla delar av din verksamhet: vilka de tänkta kunderna är, hur stor marknaden kan bli, hur den ska fungera och hur du ska få det lönsamt. Här bedömer du också vilka konkurrenter som finns och ifall de kan tänkas vidta åtgärder emot dig.

Det är först när du upprättat affärsplanen som du har ett beslutsunderlag för både dig och dina samarbetspartners:

  • Ska du överhuvudtaget starta eller köpa företaget?
  • För banken: är det här ett företag de vill låna ut pengar till?
  • Försäkringsbolaget: Vilken risk finns? Hur ska försäkringspremien sättas?
  • Styrelse, revisor och andra du ska samarbeta med vill ha ett skriftligt underlag hur du tänkt att företaget ska fungera

Affärsplanen är inte något som är hugget i sten utan är ett dokument som förändras på samma sätt som allt annat i världen runtomkring. Skriv den därför så den är lätt att justera och förändra.

Vad innehåller en affärsplan?

Det finns naturligtvis variationer beroende på verksamhet, men här är några av de vanligaste punkterna:

Affärsplanen beskriver:

  • Affärsidén
  • Företagets framtidsplaner
  • Hur verksamheten rent praktiskt ska fungera
  • Verksamhetens mål
  • Hur målen ska nås

Affärsplanen behövs

  • För din egen skull. Den låter dig få en överblick över både företagets styrkor och svagheter, så att du kan rätta till dem.
  • Som underlag vid diskussioner eller förhandlingar med t ex leverantörer och tänkta kunder.
  • För att finansiärer såsom banken ska kunna granska och bedöma din verksamhet
  • Som marknadsföring. Med affärsplanen kan du visa samarbetspartners, intressenter och personal vilket välmående och framgångsrikt företag du har eller kommer att få.

Men främst är affärsplanen värdefull i början, den är till stor hjälp för det praktiska arbetet när du startar verksamheten.