Stora företag – vad har de gemensamt?

Förutom att de största företagen och varumärkena i världen säljer många produkter och tjänster har de gemensamt att de lyckats genom framgångsrika marknadsföringsmetoder och lyckats ha verksamheter som går att skala till en bredare publik.

Om man skall nämna några stora svenska företag och jämföra dem med dess utländska motsvarigheter så finns många intressanta fall som ser ut att ha arbetet i samma riktning. Det dessa har gemensamt är att de är väldigt framgångsrika företag. Låt oss titta kort på några av våra svenska stoltheter som kan jämföras med dessas utländska motsvarigheter när det gäller framgångar.

IKEA och WalMart

IKEA grundades av Ingvar Kamprad i Älmhult och blev under 60-talet Sveriges största och mest prisvärda möbelbutik. Även om möbelförsäljningen hade varit lokal så lyckades Ingvar paketera en lösning som attraherade familjer från hela landet som sökte ett bra pris på ljusa och upplyftande möbler. IKEA expanderade sedan vidare till Norge och Schweiz, resten är historia.

Detaljhandelföretaget Wal-Mart är USA största butikskedja som säljer allt från möbler till mat. Wal-Mart ägs än idag av familjen Walton som grundade företaget på 60-talet. På samma sätt som IKEA satsar Wal-Mart på att sälja höga volymer av produkter fast mer med mottot ”bättre är något viktigare än något billigt”. Eftersom både företagen är lågprisjättar handlar mycket om att skära kostnader i så många led som möjligt. I synnerhet är personalkostnaderna låga – relativt sett – för både IKEA och Wal-Mart.

H&M och Inditex

Hennes & Mauritz eller H&M är Sveriges största klädföretag och ett Europas mest framgångsrika klädbutiker. Familjen Persson grundade företag med ambitionen att tillverka prisvärda kläder med design. Det har företaget lyckats väl med och dessutom lyckats så väl med marknadsföring att man skapat ett starkt märkesmedvetande hos svenska konsumenter.

Det spanska klädesföretag Inditex är också ett familjeföretag och drivs av familjen Ortega från La Coruna i norra Spanien. Inditex har fler märken än H&M, däribland Zarah, Bershka och Pull&Bear. Som namnet antyder så började Inditex med tillverkning av textilier i Indien och blev sedan ett modeinriktat märke för damer i första hand i Spanien. På samma sätt som H&M är företaget väldigt duktigt på att branda sig som ett företag där kunden känner att han eller hon får sina förväntningar infriade. Med andra ord, ser du en reklam med H&M eller Zarah så vill du gärna att modeplagget på modellen passar perfekt in på din kropp. När du väl kommer till butiken för att testa plagget infaller också den förväntningen!