Organisation i arbetet

office

Oavsett vad man arbetar med så är det viktigt att lyckas med sin organisering av arbetet. Det går att jobba på flera nivåer för att planera och organisera sitt arbete. Att dela upp arbetsuppgifter mellan sina kollegor och planera företagets framtid är en sorts organisering, men det är minst lika viktigt att strukturera sitt arbete på detaljnivå.

Att organisera sitt arbete sparar både tid och energi. I slutänden får du ofta mer gjort genom att lägga en kvart på att planera ditt arbete innan du sätter igång. Det kan låta löjligt, men man kan spara mycket tid på så enkla saker som att rensa sin arbetsyta från onödiga saker, skriva ihop dagens uppgifter i en att-göra-lista och se till att alltid ha saker på samma ställen för att slippa lägga tid på att leta efter pennor, mappar och dokument.

Det kan onekligen vara värt att investera i lite produkter för att organisera upp sitt arbete. Att t.ex. gå igenom sitt kontorsmaterial och försöka se vad man saknar kan underlätta en hel del. Pärmar och mappar för att samla viktiga dokument kan göra stor skillnad, och det är en god idé att köpa en filofax för att kunna planera in viktiga möten.

Jobbet blir också enklare om man är tydlig i sin planering. Ett möte som är planerat att ta en timme tar oftast längre tid, så ha alltid en lucka mellan olika viktiga schemapunkter för att slippa tvingas lämna saker halvfärdiga. Att organisera sitt arbete handlar till stor del om att förstå att saker tar tid – att t.ex. sätta av en halvtimme per dag för att svara på mail och ringa samtal istället för att försöka klämma in det mellan lunchen och nästa möte kan göra livet bra mycket enklare.