Företagets arbetsmiljöarbete

Att arbeta med företagets arbetsmiljöarbete är något som konstant ska pågå. Det gäller att undersöka, genomföra och följa upp inom företaget för att säkra upp arbetsmiljön på bästa sätt. Att förebygga ohälsa på alla plan och risker för olycksfall är delar som arbetsgivaren har ett huvudansvar för.

Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara en naturlig del i företagets arbete och verksamhet. Det kan vara att personal får möjlighet att lära sig mer genom utbildning inom HLR och första hjälpen. Med mer kunskap inom olika områden så kan man förebygga och veta vad man ska göra om olyckan skulle vara framme. Att förebygga är en viktig del i arbetet med arbetsmiljön. Om man ser risker som skulle kunna bli en olycka så gäller det att åtgärda detta och följa upp hur det ser ut i efterhand. Mer kunskap om olika händelseförlopp på en arbetsplast är en stor fördel att förebygga olyckor.

Det ska finnas dokumenterat hur man arbetar med sin arbetsmiljö. En arbetsmiljöpolicy ska upprättas om företaget har mer än tio anställda. Det ska även skriftligt finns hur rutiner och fördelning av uppgifter är gjorda på företaget. För att kunna följa upp sitt arbetsmiljöarbete så är det viktigt med denna dokumentation. Se till att handlingsplaner och  de riskbedömningar ni gjort inom företaget skrivs ner så att det går att planera för en förändring och följa upp dessa. Alla kan bidra på sitt sätt för att förbättra sin arbetsmiljö även om det är arbetsgivarens ansvar.