Att marknadsföra på internet

shutterstock_326624786

Marknadsföring kan ske på många olika sätt, det är många säkert redan medveten om, men när man begränsar det till ett specifikt medium är det desto enklare att välja ut en metod. Syftet av denna artikel är att presentera olika marknadsföringsmöjligheter man kan använda sig av när man väljer internet som ett medium.

Det finns ett par olika metoder man kan prova på, ett av de tidigaste metoderna var dock vad man kallar för affiliate marketing. Detta betyder mer eller mindre att man använder sig av andras sajter för att driva trafik till sin egen, men på ett väldigt strukturerat och planerat sätt. Detta är en prestationsbaserad form av marknadsföring, vilket betyder att man endast betalar för resultat, och får man inga resultat från denna metod har det heller inte kostat några pengar. Affiliate marketing finns inom alla möjliga segment och medan somliga använder sig av stora bloggare för att driva trafik till sin sajt är det andra som använder sajter vars enda syfte är att driva trafik till andras sajter, ett exempel på en sådan kan man se här.

En annan metod är att marknadsföra sig själv genom social media som till exempel Facebook. Praktiskt taget alla företag har idag en närvaro på någon form av social media och Facebook är speciellt vanligt. Att få folk att börja följa ens företag på någon av dessa sajter kan kräva lite kreativt arbete men när de väl gör detta så kan man tipsa dem om allt möjligt. Det kan vara att ge dem specialerbjudanden, tipsa om nya produkter och tjänster eller liknande. Denna form av marknadsföring är bra för att behålla redan existerande kunder men inte lika effektiv på att skaffa nya.

En sista metod vi kan tala om är e-postmarknadsföring. Detta är något som många företag har gjort väldigt länge, ofta i form av nyhetsbrev. Första steget är såklart att samla in e-postadresser från sina kunder. Detta kan man ofta få tag på genom att kräva en e-postadress i samband med registrering av konto eller köp av produkt eller tjänst. Även här kan man vara noga med att skicka information om alla möjliga specialerbjudanden så kunderna känner att det är värt att fortsätta få nyhetsbrevet istället för att lägga till det i sitt spamfilter. Dock så bör man först vara medveten om lagar och regler kring detta innan man sätter igång.