Anordna kickoff med företaget

Att ha en kickoff är en vanlig företeelse i företagsvärlden idag. Många väljer att ha detta efter på hösten då många nya projekt startas. Syftet bör då vara att få alla att bli insatt i projektet och vad deras plats i det är. 

En kickoff är också ett tillfälle för nya idéer, brainstorming och strategisk planering. Det är också där man bör tänka på eventuella problem och hur man kan hantera dem. Att få en bra start är mycket viktigt då detta kan informera hela projektet. Tonen man sätter i början kan vara en drivande faktor i projektets framgång.

Alla som har varit med på en kickoff vet nog att man även brukar göra en hel del aktiviteter som inte verkar jobbrelaterade. En anledning till detta är för att man ska arbeta bra tillsammans som ett företag eller team behöver man känna samhörighet och tillit till sina medarbetare. Detta kan vara något så enkelt som att ge alla en upplevelse de kan tala positivt om, som att anlita en trollkarl för en show. Men det kan också vara att introducera övningar som kräver samarbete och kommunikation för att lyckas.

När man slår samman allt är kickoffen också ett sätt att sälja in företaget till alla anställda. Rekommendationen är att tänka på de anställda som kunder och behandla dem på det sättet. Genom att visa upp vad företaget kan göra för dem och verkligen bjuda på sig själv skapar man mer nöjda och därmed mer lojala anställda. Detta är helt enkelt ett tillfälle att bygga upp en bra företagskultur där alla känner att de har en plats och en röst.

Ett ordna en kickoff innebär en hel del planering. Det gäller att utgå från företagets behov och förutsättningar. Att skapa ett bra schema är mycket viktigt, och att sedan se till att följa detta. Det är lätt hänt att man planerar in lite för mycket, eller inte lämnar tillräckligt med tid mellan möten och aktiviteter. Detta kommer göra att allt känns stressande.